Idei de interpretare melodii · Musical

Memory – Musicalul Cats

maxresdefault

Poate una dintre cele mai cunoscute melodii de musical, cantata si reinterpretata in mii de feluri, in functie de cantaretii faimosi ce au iubit-o si au dorit sa o duca mai departe. O calatorie in suflet si in timp, unde amintirile se desira una dupa alta fara ca noi sa stim decat bucatele mici din ele dar pe care le simtim, datorita modului in care a fost compusa aceasta melodie. Musicalul Cats a fost inspirat de cartea lui Eliot, Old Possum’s Book of Practical Cats (1939), cartea preferata a compozitorului Andrew Lloyd Webber , din perioada copilariei. De cand a debutat pe Broadway in anul 1982, a continuat sa fie cantat si jucat an de an, acest lucru intamplandu-se si in zilele noastre, cu sfintenie si dragoste enorma. Pentru piesa Memory, compozitorul este Trevor Nunn, care s-a inspirat tot dintr-o creatie a scriitorului Eliot, si anume din poezia “Rhapsody on a Windy Night”. Personajul care canta melodia Memory se numeste Grizabella, “the Glamour Cat”, care acum este batrana si trista – ea are posibilitatea sa cante doar pentru ca Batranul Motan i-a facut o favoare, de a se putea adresa pisicilor pentru ultima data. Astfel, melodia cuprinde intreaga traire a acestui personaj – si poate fi interpretata de fiecare data cu foarte mult patos, implicare, dramatism (dozat in functie de versuri) si abandonare de sine (in sensul artistic).

Grizabella.jpg

“Memory”

Midnight
Not a sound from the pavement
Has the moon lost her memory
She is smiling alone
In the lamplight
The withered leaves collect at my feet
And the wind begins to moan.
Aceasta prima parte poate fi cantata foarte suav, cu o stare aproape de surpindere, de descoperire a celor care asculta, a acapararii atentiei lor prin povestea ce urmeaza sa se desfasoare. Cuvintele “midnight”, “sound”, “pavement”, “memory”, “alone”, “lamplight”, “colect, “wind”, “moan” sunt usor accentuate, pentru expresivitate. Se cere o dictie perfecta, fiind o melodie foarte curgatoare, insa trebuie sa se inteleaga perfect cuvintele, mai ales ca personajul se adreseaza unei mase mari de “pisici”(public), este ultima ei sansa sa isi puna amprenta pe sufletul lor, asadar discursul este important, pretios, punctat precis.
Memory, all alone in the moonlight
I can dream of the old days
Life was beautiful then
I remember the time I knew what happiness was
Let the memory live again.
Aceasta strofa se canta aproape la fel ca si prima, insa daca prima a fost cantata putin mai retinut, cu o oarecare cautare in ochii celorlalti (ma auziti? sunt aici -sunt in fata voastra, imi deschid sufletul in fata voastra, sunt transparenta…oare sa spun ce am trait?) – de data aceasta personajul prinde mai mult curaj si astfel intra in starea pe care tineretea ei o emana – se cufunda in amintirea zilelor trecute, si asta trebuie sa se simta si din glas – o precizie mai mare, o intentie mai clara.
Every street lamp seems to beat
A fatalistic warning
Someone mutters and the street lamp sputters
Soon it will be morning
Tacerea noptii se confrunta cu zgomotele interioare activate de catre aceasta. Ne aducem aminte de toate serile cand am stat treji printre ganduri, printre framantari dar si revelatii, seri in care ne-am pus la cale toata viata si toate planurile pe hartie. Genul acesta de stare poate fi aici, un fel de miez, de baza, din care toate rasar apoi, armonios. Daca aceasta bucata de piesa este cantata bine, linistit, controlat, atunci celelalte vor inflori si vor exploda asa cum sunt ele scrise, si contrastul mare dintre ele va crea multa expresivitate pe parcurs.
Daylight
I must wait for the sunrise
I must think of a new life and
I mustn’t give in
When the dawn comes
Tonight will be a memory too
And a new day will begin
Daylight, in sfarsit exista promisiunea luminii, a diminetii, a vietii pe care ea si-a dorit-o. Pentru a schimba culoarea acum, avem nevoie de un zambet in timp ce cantam Daylight, dar si restul strofei. Este mai luminos, mai plin de speranta, mai simplu, cu mai putina incarcatura (dramatism). Este starea dinaintea descatusarii, punctului culminant. “And a new day will begin” trebuie sa promita, sa lase gandurile sa curga, sa faca publicul sa inteleaga ca chiar daca vine seara de fiecare data, a doua zi rasare iar soarele si va fi bine.
Burnt out ends of smoky days
The stale cold smell of morning
A street lamp dies
Another night is over
Another day is dawning…
La fel ca si cealalta, insa poate putin mai sacadate ultimele trei versuri, ca si cum se nasc una din alta, ca si cum inaintea fiecareia exista un nou entuziasm – se sting luminile de pe strada – inseamna ca s-a dus noaptea -si ca vine o noua zi. Daca s-ar putea crea un contrast intre ele, in care creste emotia, cu siguranta ar fi o rampa spectaculoasa pentru ultima parte.
Touch me,
It is so easy to leave me
All alone with the memory
Of my days in the sun
If you’ll touch me,
You’ll understand what happiness is
Look, a new day has begun…
Acesta este momentul culminant al melodiei, paradoxal si finalul ei. Starile trebuie sa fie foarte bine inradacinate in cel care interpreteaza, ca sa se poata jongla cu ele si  sa se poata trece de la una la alta in mod armonios, fara sa se simta dificultatea sau cautarea starilor. Ele sunt foarte precise.
Touch me,
It is so easy to leave me
All alone with the memory
Of my days in the sun  ———– STARE de extaz, de descatusare, explozie vocala, sunet foarte sustinut, foarte deschis, plin de emotie
If you’ll touch me,
You’ll understand what happiness is ———— STARE ce implica o promisiune, un pic caracterul trebuie sa fie putin infumurat sau dimpotriva, abandonare in celalalt – in functie de cum simte interpretul
Look, a new day has begun… ——– STARE meditativa, revenim de unde am inceput, orice s-ar intampla, vine mereu alta si alta zi – ca si interpretare, totul se linisteste, se canta calm, cald, putin cu uimire, dar in acelasi timp si cu siguranta.
Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

w

Connecting to %s